Vysvětlení pojmů
Následující pojmy jsou používané v popisu produktů a ve smlouvách se zákazníky firmy Pavel Černý – počítačové služby. Zde je vymezen jejich obsah.
-
Správce počítačového systému je osoba, která u uživatele
- zodpovídá za provoz výpočetní techniky
- přebírá dodávanou techniku, seznamuje se s podmínkami použití - předává informace o způsobu použití techniky
ostatním pracovníkům - odpovídá za dodržování podmínek použití
- seznamuje pracovníky firmy s tím, jak se chovat při výskytu problémů, dbá na dodržování těchto pravidel
- přebírá a ukládá technickou dokumentaci tak, aby byla v případě potřeby dostupná servisním pracovníkům
- vede provozní dokumentaci počítačového systému
- komunikuje se servisními pracovníky při řešení problémů, informace jim předává písemně (email,fax,dopis)
Jméno je uvedeno ve smlouvě o podpoře, v případě změny je zákazník povinen toto oznámit firmě Černý.
-
Provozní dokumentace počítačového systému
- agenda, ve které jsou pro jednotlivé komponenty počítačového systému sledovány veškeré problematické stavy, jejich opakovanost a jejich řešení
- jsou zde také zaznamenávány profylaktické prohlídky
- slouží jako podklad pro servisní činnosti, servisní pracovníci zde zaznamenávají své činnosti
-
Správce systému RPO je osoba, která u uživatele
- zodpovídá za provoz systému RPO
- shromažďuje, eviduje a vyhodnocuje informace o provozu a především o veškerých problematických stavech, k nimž při provozu systému došlo
- vede provozní deník systému RPO
- převážně komunikuje s firmou Černý při řešení problematických stavů
- zúčastňuje se školení všech modulů RPO (poslední verze), které firma používá
Při nákupu RPO uvede uživatel tuto osobu v registrační kartě RPO. Tomuto člověku firma Černý adresuje zásilky, týkající se RPO.
Jméno je uvedeno ve smlouvě o podpoře, v případě změny je uživatel povinen toto oznámit firmě Černý -
Stupeň naléhavosti řešení
Zákazník stanovuje stupeň naléhavosti a oznamuje jej firmě Černý. Firma Černý podle této informace přistupuje k řešení problému (termíny). Pokud zákazník označí problém vyšším stupněm naléhavosti, než odpovídá skutečnosti, je povinen uhradit firmě Černý příplatek za expresní službu, která byla provedena.
Stupně jsou :- velmi naléhavé A ( zpravidla jde o havarijní situaci )
- naléhavé B
- nespěchá C
Jednotlivým stupňům přísluší konkrétní termíny a způsoby řešení v závislosti na typu smlouvy o podpoře.
-
Havarijní situace
Situace, při které došlo ke kompletnímu výpadku systému a/nebo jsou narušeny jeho základní funkce.
Havarijní situací je především nemožnost prodeje a vystavování příslušných dokladů u firem, které systém v reálném čase používají k prodeji, úplný výpadek zakázkového systému apod.
Havarijní situací není například situace, kdy nelze zpracovat některé doklady, ale lze vystavovat další apod. -
Provozní deník systému RPO
Agenda, která slouží ke sledování veškerých problematických stavů při provozu systému RPO. Vede se v papírové podobě, vzor tohoto deníku poskytne firma Černý. Deník slouží k evidenci problémů a sledování jejich řešení. V deníku se eviduje- pořadové číslo (v postupné řadě)
- datum zápisu, kdo zapsal
- kdo, kdy a jak ohlásil firmě Černý, s jakým stupněm naléhavosti
- kdy a jak bylo řešeno a vyřešeno
Samotný popis problému může být zapsán např. v bloku INFO v systému RPO. Výtisk tohoto popisu společně s dalšími případnými přílohami je založen ve složce u provozního deníku s uvedením čísla (viz.pořadové číslo), řazení odpovídá pořadovým číslům v deníku.
Při osobním zásahu servisních pracovníků firmy Černý (nebo při kontrolním dnu) je tento deník společně prohlédnut, u nedořešených záležitostí dohodnuto, zda se řešit budou, kdy a jak. O této domluvě je do deníku proveden zápis, podepsaný správcem systému RPO a servisním pracovníkem. Zároveň bude v deníku proveden zápis o návštěvě s uvedením čísla výkazu práce firmy Černý. -
Provozní dokumentace systému RPO
Obsahuje jako základní dokument Provozní deník systému RPO, kromě toho řadu dalších dokumentů.
Optimální prostředek k uložení je šanon, ve kterém jsou části- Provozní část
- provozní deník systému RPO a seznam inspirací
- přílohy k jednotlivým problémům jako opisy obrazovek, chybové výpisy, sestavy s problémy, ...
- kopie zpráv, odeslaných dodavateli RPO, vyjádření dodavatele
- zápisy ze servisních zásahů - Smluvní vztahy
- licenční smlouva
- kopie smluv o podpoře, dodatky, přílohy, ....
- výklad pojmů použitých ve smlouvách (tento text)
- objednávky odeslané dodavateli RPO
- konfigurační protokoly při změnách - Došlé informace
- bulletiny RPO
- obecné dopisy od dodavatele SWNa vnitřní straně přední desky je uvedeno
- Jak reagovat při výskytu problému
- Spojení na HotLine a technickou podporu
- Provozní část
-
Popis problému
Slouží pro servisní pracovníky, kteří provádí technickou podporu, jako základní zdroj informací o podstatě problému. Má písemnou podobu, může být zapsán v bloku INFO systému RPO, v elektronické poště apod.
Ideálním způsobem předání tohoto popisu firmě Černý je zaslání elektronickou poštou. Další možnost je fax, soubor na disketě, dopis.
Obsahuje především následující informace :- modul RPO, kde se problém vyskytuje (jedná-li se o problém RPO)
- přesný a srozumitelný popis
- v případě problémů RPO je potřeba především :
- popsat situaci, kdy se problém vyskytuje, čím se tato situace liší od ostatních
- pokud jsou některá data chybná, uvést správnou hodnotu a důvod, proč ta ona hodnota je chybná či správná
- doložit přílohy - tiskové výstupy s vyznačením důležitých údajů, ..
- opakovatelnost problému, na čem závisí
- kdo a kdy zaregistroval, stupeň naléhavosti
- pořadové číslo dle provozního deníku
- přílohy ( chybový výpis programu, tiskové sestavy s chybnými daty, ...)
-
Termín zásahu - řešení
Vždy se počítá čas v pracovních dnech. Např. zásah do 24 hodin při nahlášení v pátek 13:00 hod bude proveden do pondělí 13:00 -
Zabezpečení proti výpadku napájení
Jedná se o taková technická opatření, která zabezpečí při výpadku napájení bezpečné ukončení práce na všech počítačových pracovištích. -
Zabezpečení proti přepětí (špičkám)
Jedná se o taková technická opatření, která zabezpečí výpočetní techniku před přepětím podle ČSN 330420.